Jak osiągnąć work life balance?

Ciągły pośpiech, goniące terminy oraz ogólna pogoń za karierą i pieniądzem jest prostą drogą do utraty satysfakcji z życia i wypalenia zawodowego. Aktualnie żyjemy w czasach, które wymagają sporego zaangażowania w obowiązki zawodowe. Zwłaszcza wtedy, jeśli chcemy, by wysiłek ten został zauważony i nagrodzony awansem, który często wiąże się ze zdobyciem wyższego stanowiska w firmie. To zaangażowanie nierzadko wymaga jednak rezygnacji z innych, potrzebnych do szczęścia, elementów życia. Mowa o czasie wolnym, rodzinie, realizacji pasji. Są również takie przypadki, kiedy nie ma przesłanek do tego, by rezygnować z tych obszarów, a mimo to tak się dzieje. W takich sytuacjach można mówić o przejawach pracoholizmu. Czy da się osiągnąć równowagę pomiędzy różnymi strefami życia, by osiągnąć satysfakcję z codziennego życia? W jaki sposób popularny work-life balance może rozwiązać problem?

Czym jest work life balance?

Pojęcie to pojawiło się już na początku lat 80 XX wieku, jednak w ostatnim czasie zyskało totalnie na popularności. To idea takiego zarządzania czasem, które pozwala osiągnąć satysfakcjonującą równowagę, tzw. balans pomiędzy pracą zawodową, a więc karierą, a życiem prywatnym, czyli strefą osobistą jak rodzina, przyjaciele, znajomi. Chodzi więc o to, aby odpowiednio zadbać o każdą z tych stref, ponieważ do pełni szczęścia potrzebujemy nie tylko pracy, ale także bliskości z rodziną, relacji z przyjaciółmi oraz czasu wolnego, przeznaczonego wyłącznie dla siebie.

Co nie pomaga w osiągnięciu work-life balance?

Poważną przeszkodą w osiągnięciu tego stanu będzie z pewnością perfekcjonizm oraz pracoholizm. Objawia się ponadnormatywnym spędzaniem czasu w pracy, ciągłą potrzebą doskonalenia zrealizowanych już zadań, przedkładaniem innych ważnych sfer życia nad pracę, a także zaniedbywaniem podstawowych potrzeb, jak sen czy jedzenie. Takie zachowanie na dłuższą metę jest bardzo wyniszczające dla zdrowia fizycznego, a także psychicznego. Jeśli więc zauważysz niepokojące objawy pracoholizmu u siebie lub kogoś bliskiego, postaraj się zastanowić nad tym problemem i w razie czego poprosić o pomoc.

Jak osiągnąć stan work-life balance?

Samodzielne wdrożenie work life balance do swojego życia może być nie lada wyzwaniem. Na szczęście coraz więcej pracodawców dostrzega również tą potrzebę i chce zadbać o dobre samopoczucie pracowników, ponieważ wtedy są o wiele bardziej produktywni. Szczęście pracownika w życiu prywatnym przekłada się bowiem na lepsze wykonywanie obowiązków zawodowych. Nie bez powodu, w wielu firmach organizowane są różnego rodzaju spotkania integracyjne. Firmy również stały się bardziej elastyczne pod względem pracy zdalnej, ruchomych godzin pracy oraz dni urlopowych. Wszystkie te zabiegi mają za zadanie pomóc pracowników w osiągnięciu większego zadowolenia z pracy, a także wypoczynku w wolnym czasie.

Jak osiągnąć work-life balance?

Przede wszystkim pamiętaj, że praca to tylko praca. A więc w jej czasie skup się maksymalnie na wykonywaniu swoich obowiązków – najlepiej jak potrafisz. Jeśli jest ich dużo, postaraj się wyznaczyć te o najwyższym priorytecie, by zrealizować je w pierwszej kolejności. Kolejne mogą poczekać lub zostać oddelegowane komuś innemu. Z kolei po godzinach, zrób coś dla siebie. Wybierz się na spacer lub zrób sobie trening, który odpręży Cię po stresującym dniu. Zaplanuj ciągle odkładane spotkanie ze znajomymi lub z rodziną. Po prostu zwolnij i ciesz się drobnymi rzeczami. Pozwól sobie na chwilę relaksu lub błogiego lenistwa. Właśnie po to, by złapać balans – między wysiłkiem w pracy, a czasem wolnym, który masz dla siebie.

Kluczem do osiągnięcia równowagi jest umiar. Nie można bowiem przedobrzyć ani w jedną stronę – pracę zawodową, ani w drugą – czas wolny. Trzymając się ustalonych zasad, wyznaczając realne cele i troska nie tylko o pracę, ale także swoje zdrowie fizyczne i psychiczne, pozwoli osiągnąć szczęście. Na nie bowiem nigdy nie jest za późno.